EDUKACIJSKE RADIONICE
PSIHOLOŠKA ZNANJA I ALATI U SPORTSKOJ PRAKSI
UVOD
Psihološka znanja i alati iznimno su važni u radu trenera sa sportašima. Pred trenere se stavljaju zahtjevi stalne prilagodbe promjenama i sportašu pojedicu kako bi s njima postigli maksimum u sportskoj domeni, ali često i mnogo šire. Treneri sportašima znače mnogo više od osoba koje ih uče tehničko taktičkim elementima; oni predstavljaju podršku sportašu, model na temelju kojeg uče kako se ponašati, nositi sa uspjehom i neuspjehom, a nerijetko bivaju vrlo važan oslonac i podrška u životu sportaša. Cilj ovih radionica je da pomognu trenerima da obnove stara znanja, steknu nove spoznaje iz područja psihologije sporta i ono što je najvažnije, da vježbaju konkretne tehnike koje mogu primjenjivati u radu sa sportašima i drugim sportskim službenicima. Radinoce su osmišljene primarno kao interaktivni prijenos praktičnih znanja i alata koje treneri mogu primjeniti u svojem radu već nakon završetka radionice.
TEME RADIONICA
1. Što je psihologija sporta, zašto je bitna u radu sa sportašima, te koji je posao sportskog psihologa?
2. Vještine uspješne komunikacije u sportu
3. Upravljanje stresom i razine pobuđenosti kod sportaša
4. Postavljanje ciljeva u sportu
5. Grupna kohezija (poticanje timskog duha i stvaranje uspješnog tima)
6. Psihološka (mentalna) periodizacija u sportu
7. Motivacija i samomotivacija u sportu
8. Psihološki aspekti ozljeda sportaša i strah od ozljede
9. Kako pospješiti proces učenje u sportu?
10. Rješavanje sukoba i asertivno ponašanje
11. Vještine vođenja sportskog tima/ekipe
12. Pažnja i koncentracija u sportu
13. Djeca u sportu
1. ŠTO JE PSIHOLOGIJA SPORTA, ZAŠTO JE BITNA U RADU SA SPORTAŠIMA, TE KOJI JE POSAO SPORTSKOG PSIHOLOGA?
Što je to psihologija, a što je psihologija sporta?
• Definiranje područja
• Razvoj grane
• Neke od ključnih spoznaja
• Predrasude o psihologiji i kako utječu na rad sa sportašima?
• Ciljevi primjenjene psihologije u sportu
Važnost psihologije sporta u radu sa sportašima
• Kako možemo pozitivno utjecati na učinak sportaša primjenjujući načela i spoznaje iz područja sportske psihologije?
• Postoje li potencijalne opasnosti i koje su to?
Posao sportskog psihologa
• Što sportski psiholog radi, a što nikako nije njegovo područje djelatnosti?
• Kako surađuju sportski psiholog i trener?
Osnovne psihološke tehnike i intervencije
• Koje intervencije provodi psiholog, a koje trener?
Trajanje radionice: 60 min
2. VJEŠTINE USPJEŠNE KOMUNIKACIJE U SPORTU
Faktori koji utječu na komunikaciju
• Percepcija i prijašnja iskustva
• Emocije, stereotipi i predrasude
• Poboljšavanje vlastite perceptivne izoštrenosti
• Utjecaj emocija na komunikaciju i motivaciju
Neverbalna i paraverbalna komunikacija
• Važnost i utjecaj neverbalne komunikacije u sportskom kontekstu (trening, natjecanje)
• Najvažniji neverbalni i praverbalni znakovi
• Kako neverbalno komunicirati
• Razlikovanje percepcije od interpretacije
Verbalna komunikacija
• Važnost govora i njegov utjecaj u komunikaciji u sportskom kontekstu
• Govorne konstrukcije
• Naučimo govoriti jezikom ljudi s kojima komuniciramo
Kako davati povratnu informaciju (pravila feedbacka)?
• Korektivni mehanizmi i govorne konstrukcije (kako poboljšati proces učenja tehničkih, taktičkih i mentalnih znanja i vještina)
Aktivno slušanje
• Alat za bolje razumijevanje trenera i sportaša
• Odgovaranje na pitanja sportaša
Trajanje radionice: 2 x 105 min (uključujući pauzu od 15 min.)
3. UPRAVLJANJE STRESOM I RAZINE POBUĐENOSTI KOD SPORTAŠA
Što je stres?
• Činjenice o stresu i kako definirati stres
• Uzroci stresa i mehanizam stresne reakcije
• Posljedice stresa na organizam
Upravljanje stresom i strategije postizanja optimalne razine pobuđenosti u sportu
• Što možemo učiniti?
• Prevencija stresa – djelovanje na uzrok
• Povećanje naših sposobnosti da se nosimo sa stresom te da kontroliramo pobuđenost organizma
Prevencija stresa
• Upravljanje ciljevima
• Upravljanje vremenom
Povećanje sposobnosti da se nosimo sa stresom
• Povezanost uma, emocija i tijela – zašto tehnike djeluju?
• Antistres tjelesni stav
• Progresivna mišićna relaksacija
• Tehnike disanja i tehnika imaginacije (vizualizacije)
Upravljanje razinama pobuđenosti
• Koja je optimalna razina pobuđenosti i kako je ispitati?
• Vrhunsko izvođenje (peak performance, flow)
• IZOF model (Juri Hanin)
• Tehnike za dizanje razine pobuđenosti (aktivacijske tehnike)
• Tehnike za spuštanje razine pobuđenosti (relaksacijske tehnike)
• Prednatjecateljska, natjecateljska i postnatjecateljska rutina
Trajanje radionice: 2 x 105 min (uključujući pauzu od 15 min.)
4. POSTAVLJANJE CILJEVA U SPORTU
Ciljevi i motivi
• Važnost i snaga ciljeva u sportu
• Povezanost ciljeva i motivacije
Postavljanje ciljeva
• Lockova teorija postavljanja ciljeva
• Kako postaviti ciljeve u praksi kako bi oni bili maksimalno efikasni (SMART i druge strategije postavljanja ciljeva)
• 10 koraka u postavljanju ciljeva (Lanny Bassham)
• Revidirani kompetitivni model postavljanja ciljeva (Burton i Naylor)
• Usmjerenost sportaša i trenera na izvedbu ili rezultat: prednosti i nedostaci
Praktične tehnike postavljanja i praćenja ciljeva
• Sportski dnevnik
• Analiza treninga i natjecanja
• Izrada vizije i misije
Trajanje radionice: 2 x 105 min (uključujući 2 pauze od 15 min.)
5. GRUPNA KOHEZIJA (POTICANJE TIMSKOG DUHA I STVARANJE USPJEŠNOG TIMA)
Što je tim
• Socijalni utjecaji u sportu
• Što je tim i koje su karakteristike sportskog tima
• Kohezija usmjerena na zadatak i kohezija usmjerena na odnos; prednosti i nedostaci
• Faktori koji utječu na koheziju
• Uloge u timu
Rad u timu
• Kako postići veću grupnu i organizacijsku sinergiju
• Kako prepoznati timske snage i slabosti
• Kako poboljšati interakciju među članovima tima (podrška, povjerenje, osjećaj zajedništva, razvijanje zdravih odnosa među članovima tima)
• Kako prepoznati uloge u timu i kroz individualni pristup od sportaša dobiti maksimum
Učinkoviti timski rad
• Definiranje pravila i vrijednosti tima/ekipe
• Istražite timski profil svakog člana tima, kako birati pojedince u tim
• Osobine pobjedničkih timova
• Teambuilding u sportu (konkretne tehnike za podizanje timskog duha)
Trajanje radionice: 165 min (uključujući dvije pauze od 15 min.)
6. PSIHOLOŠKA (MENTALNA) PERIODIZACIJA U SPORTU
Uvodno o psihološkoj periodizaciji
• Što je to psihološka periodizacija?
• Odnos periodizacije sportskog treninga i psihološke periodizacije
Izrada i provedba psihološke periodizacije
• Mentalna komponenta umora
• Izbjegavanja izgaranja u sportu
• Poticanje samopouzdanja kod sportaša
• Kako izraditi plan psihološke periodizacije (konkretne upute i izrada plana)
Trajanje radionice: 105 min (uključujući pauzu od 15 min.)
7. MOTIVACIJA I SAMOMOTIVACIJA U SPORTU
Motivacija
• Motivi i motivacija; Što nas pokreće?
• Povezanost motivacije sa sportskim uspjehom
• Čimbenici koji utječu na motivaciju
• Najpoznatije teorije motivacije i njihova primjena u sportskoj praksi
• Motiv za postignućem i motiv za izbjegavanjem neuspjeha; Kako utječu na ponašanje sportaša?
• Kako atribuirati u sportu?
• Koje su karakteristike motiviranog i demotiviranog sportaša
• Ego usmjereni sportaš nasuprot sportaša usmjerenog na zadatak
• Koji su demotivatori u sportu?
• Motivacijske tehnike u praksi (koje sve tehnike i kako ih možemo koristiti?)
Samomotivacija
• Uvodno o samomotivaciji
• Kako stanje motiviranosti pobuditi kad smo demotivirani?
• Pozitivnost i proaktivnost kao prvi korak prema samomotiviranju
• Kontakt sa sobom, kontakt s vizijom
Trajanje radionice: 105 min (uključujući pauzu od 15 min.)
8. PSIHOLOŠKI ASPEKTI OZLJEDA SPORTAŠA I STRAH OD OZLJEDE
Uvodno o sportskim ozljedama
• Psihološki aspekti sportskih ozljeda
• Prediktori sportskih ozljeda
• Psihološke reakcije na ozljedu i proces prilagodbe
• Psihologija rehabilitacije sportskih ozljeda
Suradnja i komunikacija s ozljeđenim sportašem
• Kako bolje razumijeti ozljeđenog sportaša?
• Kako pristupiti ozljeđenom sportašu?
• Znakovi loše prilagodbe na ozljedu (depresija, strah). Kako ih prepoznati, te kako na njih reagirati?
• Pružanje podrške i moguće intervencije
• Važnost redefiniranje ciljeva i prihvaćanje novih ciljeva
Strah od ozljede
• Utjecaj straha od ozljede na izvedbu sportaša
• Karakteristične kognitivne procjene kod sportaša
• Konkretne strategije suočavanja sa strahom
Trajanje radionice: 90 min (+ pauza od 15 min.)
9. KAKO POSPJEŠITI PROCES UČENJA U SPORTU?
Zakonitosti učenja
• Načini usvajanja novih znanja
• Odnos između talenta, iskustva i znanja; Na što staviti naglasak?
• Anticipacija u sportu
• Što je važno kako bi proces usvajanja znanja i vještina bio maksimalno iskorišten (kvantiteta i kvaliteta)?
• Kako pristupiti procesu učenja i što očekivati od sportaša?
Kako konkretno pospješiti proces učenja
• Kako pristupamo procesu učenja i kako to utječe na sportaša?
• Tehnika ”Stari način/novi način“ (Juri Hanin)
• Višeslojna povratna informacija
• Tehnika predočavanja (vizualizacija)
• Planiranje treninga kako bismo maksimalno povećali količinu i kvalitetu usvojenog znanja
Optimizacija izvedbe
• Što je to optimalna izvedba?
• Izrada lanca izvedbe
Trajanje radionice: 105 min (uključujući pauzu od 15 min.)
10. RJEŠAVANJE SUKOBA I ASERTIVNO PONAŠANJE
Uvodno o prirodi sukoba
• Uloga ljudske različitosti u nastajanju sukoba
• Percepcija i sukob
• Faze sukoba i kako ih prepoznati
Blokatori uspješnog rješavanja sukoba
Uloga emocija u izbijanju i kvalitetnom razrješenju sukoba
• Kako spriječiti nekontrolirani ispad
Rješavanje sukoba: Model nenasilne komunikacije Marshalla B. Rosenberga
• Uklanjanje predrasuda
• Prepoznavanje emocija i identificiranje nezadovoljenih potreba
• Iznošenje zamolbi, te razlika između zahtjeva i zamolbe
• Postupak medijacije (postupak rješavanja sukoba)
Tehnike upravljanja vlastitim emocionalnim stanjima kako bi bili uspješniji
Identificiranje konteksta u kojem je trener/sportaš najpodložniji konfliktnom ponašanju
Asertivna komunikacija i emotivna inteligencija u sportu
• Što je submisivna komunikacija i kako je prepoznati
• Što je agresivna komunikacija i kako je prepoznati
• Što je asertivna komunikacija, kako je prepoznati i kako graditi
• Što je emotivna inteligencija i koje su kompetencije emotivne inteligencije
• Sklad sa sobom i okolinom i kako ga graditi
Kako reći “ne”
• Što, kome i kad Vam je teško odbiti
• 5 pravila za odbijanje nečijeg zahtjeva
• Što kada je netko jako uporan
Trajanje radionice: 105 min (uključujući pauzu od 15 min.)
11. VJEŠTINE VOĐENJA SPORTSKOG TIMA/EKIPE
Analiza komunikacijskih stilova trenera u kontekstu vođenja (rješavanje testa)
• Treneri ispunjavaju test i dobivaju rezultate svojeg trenerskog stila (rezultati su poznati samo njima)
• Analiza pojednih stilova; prednosti i nedostaci u sportskom kontekstu (treneri osvještavaju svoj stil i kako on može utjecati na odnos sa pojedinim sportašima)
Stilovi vođenja te prednosti i nedostaci pojedinih stilova u radu sa sportašima
• Zašto je trenerski stil važan?
• Demokratsko i autokratsko vođenje; o čemu ovise prednosti i nedostaci
Karakteristike vrhunskog vođe
• Koji komunikacijski stil je najpoželjniji?
• Kako iskomunicirati loše emocije?
• Kažnjavanje i nagrađivanje
• Osobine uspješnog trenera. Postoji li idealan trener?
• Usklađenost trenera i sportaša: kako se uskladiti i razumijeti?
Trajanje radionice: 105 min (uključujući pauzu od 15 min.)
12. PAŽNJA I KONCENTRACIJA U SPORTU
Uvodno o pažnji/koncentraciji
• Što je pažnja i koje vrste pažnje postoje
• Fokus pažnje
• Selektivnost pri percipiranju
• Poteškoće pažnje
• Test pažnje (treneri testiraju svoju pažnju)
• Tipovi pažnje s obzirom na širinu i smjer (Nideffer)
• Kako razina pobuđenosti utječe na pažnju?
• Što se često nalazi u podlozi problema pažnje/koncentracije? Česte zablude u praksi
Kako poboljšati pažnju?
• Praktične vježbe za poboljšanje opće i specifične pažnje (širina i smjer)
• Kako uklopiti vježbe pažnje/koncentracije u trening
• Anksioznost i pažnja (Tehnika simulacije natjecateljskih uvjeta)
Trajanje radionice: 105 min (uključujući pauzu od 15 min.)
13. DJECA U SPORTU
Razvojne karakteristike djeteta
• Kognitivni i moralni razvoj djeteta
• Pubertet
Utjecaj sporta na psiho-fizički i socijalni razvoj djeteta
O čemi treba voditi brigu u radu sa djecom?
• Koji je osnovni posao djeteta
• Utjecaj odraslih na djecu (roditelji, treneri)
• Odnos roditelj-trener (Obrazac sa pravilima ponašanja roditelja)
• Odgovornost odraslih
• Dječja prava i odgovornosti djeteta
Izgradnja vrhunskog sportaša i zadovoljne osobe
• Poticanje i izgradnja poželjnog kognitivnog seta kod djeteta
• Dugoročno planiranje karijere sportaša
• Briga o dobrobiti djeteta
• Postavljanje granica u odgoju djeteta
Trajanje radionice: 105 min (uključujući pauzu od 15 min.)
NADOPUNA: INDIVIDUALNI RAD S TRENERIMA NA TERENU
Program se sastoji od periodičkog individualnog rada ‘’jedan na jedan” sa trenerima na njihovom radnom mjestu (COACHING). Tijekom coachinga sportski psiholog opaža i komentira s trenerom primjenu naučenog u praksi.
Program je osmišljen tako da treneri dobiju što više praktičnog psihološkog znanja vezanog uz specifičan sport kroz interaktivni pristup i vježbanje konkretnih tehnika i procesa, a da se pritom ne ometa rad trenera sa sportašima. Programom se nastoji održati kontinuitet (periodičke radionice i susreti sa mogućnosti komunikacije trenera sa psihologom putem telefona, skypea ili maila između susreta; što naravno ovisi o potrebama samih trenera).
Satnica coachinga: 90 min. (dio treninga i individualni rad sa trenerom)
Broj termina: po dogovoru (ovisno o potrebi i interesu)